DEVAM: 241-244. Bayram
Namazında Ezan Okunmaz
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
وَهَنَّادٌ
قَالَا
حَدَّثَنَا
أَبُو الْأَحْوَصِ
عَنْ سِمَاكٍ
يَعْنِي
ابْنَ حَرْبٍ
عَنْ جَابِرِ
بْنِ
سَمُرَةَ
قَالَ صَلَّيْتُ
مَعَ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
غَيْرَ
مَرَّةٍ
وَلَا
مَرَّتَيْنِ
الْعِيدَيْنِ
بِغَيْرِ
أَذَانٍ
وَلَا إِقَامَةٍ
Câbir b. Semure
(r.a.)'den; demiştir ki: Resûlullah (s.a.v.) ile birlikte ezansız ve kâmetsiz
olarak defalarca bayram namazı kıldım."
İzah:
Müslim, iydeyn,
Mesâcid; Tirmizî, cuma; Nesâî iydeyn, İbn Mâce, ikâme; Ahmed b. Hanbel, I, 34, 141, 227, 232, 242.
Bu bâbm ilk hadisi
zımnen, diğerleri de açıkça bayram namazlarında ezan ve ikâmetin olmadığım
göstermektedir.
Irakî; "Bütün ulemânın
ameli bu şekildedir"; îbn Kudâme de; "bu konuda önemli bir ihtilâf
bilmiyoruz" derler.
İmam Mâlik'in
Muvatta'ındaki şu sözleri de bayramlarda ezan ve kametin olmayışında icmâ
olduğunu bildirmektedir: "Ulemânın çoğundan, Resûlullah (s.a.v.) devrinden
beri bayram namazlarında ezan ve kametin olmadığım işittim.”
Irakî, İbn Kudâme ve
îmam Mâlik'ten yaptığımız nakillerden bayramlarda ezan ve kametin olmadığında
icmâ olduğu fikri hasıl olmaktadır. Halbuki bazı devirlerde bayramlarda ezan
okunduğu ve kamet getirildiği bildirilmektedir. Herhalde yukarıda sözlerini
naklettiğimiz âlimler, aksi uygulamayı icmâya zarar verecek nitelikte
bulmamışlardır.
Bayram namazlarında
ezan ve kameti ilk ihdas edenin kim olduğunda ihtilâf edilmiştir. Şafiî'nin
rivayetine göre, bunu ilk ihdas eden Şam'da Mu-âviye; Medine'de de Haccâc
olmuştur. İbnu'z-Zübeyr ve Mervân olduğuna dair rivayetler de vardır.
Hz. Nebi ve Hulefa-i
Râşidîn'den gelen rivayetler bu uygulamanın hilafınadır. Ezan ve kamet ihdas
edenlerin dayanağının ne olduğu bilinmemektedir.
Zührf den mürsel olarak
yapılan bir rivayette Resûlullah (s.a.v.)'in müezzinine “namaz
toplayıcıdır" demesini emrettiği rivayet edilmiştir. Ancak Nevevî bunun
zayıf olduğunu söylemiştir. Bu sözün küsûf namazına kıyâsen söylenilmesi
gerektiği görüşündekilere de itibar edilmemiştir. "Çünkü kıyasa ancak
nassın olmadığı yerde gidilebilir, halbuki Efendimizin hiç bir şey söylenmeden
namaza durduğuna dair bir çok hadis vârid olmuştur" denilmektedir.
İbnu'I-Kayyım Zâdu'l-Me'ad'de, "Resûlullah musallaya gelince ezansız
kametsiz ve denmeden namaza dururdu. Sünnet olan bunlardan hiçbirinin
yapılmamasıdır" der.